Aiheita itsensä kehittämiseen


Yksi tavallinen syy päiväkirjan pitämiseen on yritys tulla tavalla tai toisella paremmaksi ihmiseksi, saada muutosta aikaan. Uskon, että silloinkin kun teksti on päältä katsoen vain loputonta vuodatusta, se kätkee alleen muutoksen toiveen. Mitä jos sitten, kun olen kaiken tämän kirjoittanut, alta paljastuisikin jotain muuta? Jotain uutta ja erilaista, sellaista mitä en ole aikaisemmin tullut ajatelleeksikaan?

Itse asiassa niin usein käy. Ei kuitenkaan mitenkään väistämättä. Kun ajattelen nuoruuden päiväkirjojani, minusta tuntuu että nuorena opin kirjoittamastani vain hyvin vähän tai hyvin hitaasti. Vuodatus oli vuodatusta eikä sen enempää; kirjoittaminen purki sen hetken paineita ja tuskia (tavallisesti), mutta ei johtanut mihinkään uuteen. Kun nyt osaan kirjoittamalla selvittää monia asioita itselleni, se tarkoittaa että olen vuosien mittaan onnistunut kehittämään taidon, joka on syntynyt yhdessä yleisemmän oman itsen kanssa työskentelyn, itsensä kehittämisen ja itsensä haastamisen taidon kanssa.

Mutta mitä tässä nyt sitten kehittäisi? Yleensä elämä kyllä tarjoaa haasteita ja kehittämiskohtia ihan päivittäin, ilman että niitä tarvitsee erikseen etsiä. Jostain syystä kuitenkin näin jotain viehättävää tässä suhteellisen puisevassa kehittämiskohteitten listassa, joka löytyi Gillie Boltonin (ym) toimittamasta kirjasta Writing Cures: An introductory handbook of writing in counselling and therapy (2004). Tämä luettelo on syntynyt lähinnä tarkistuslistaksi auttamistyöhön kouluttautuvien opiskelijoiden henkilökohtaisen kehittymisen päiväkirjaa varten. Vaikka lista tosiaan tuntuu melkoisen kuivalta, se laittoi ainakin minulla ajatuksia liikkeelle. Oli nimittäin useampikin aihealue, joille en spontaanisti montakaan ajatusta uhraa. Toisten parissa mieli askartelee harva se päivä. Miksiköhän?

Mitkä näistä elämänalueista tai näkökulmista voisivat kaivata enemmän huomiota omassa elämässäsi ja päiväkirjassasi?

1. Toiminta, tahto, motivaatio: 
Mitä välttelen tai teen ihan liikaa?
Mitä haluan tai mitä minun tarvitsisi muuttaa esim. työssä tai ihmissuhteissani?

2. Tunteet ja tuntemukset:
Mitkä ovat minun tyypillisimmät, arvokkaimmat tai hankalimmat tunnetilani tai ruumiintuntemukseni?
Mitä muutoksia haluaisin tehdä? Miten?

3. Mielikuvat: 
Miten tietoinen olen luovista tai väkisin mieleentunkevista mielikuvistani, metaforista (vertauskuvista), unistani ja painajaisistani?
Miten voin tutkia, ymmärtää ja muuttaa näitä?

4. Ajattelu, arviointi:
Millainen rooli järkiperäisellä ajattelulla, asioiden analysoimisella ja älyllisellä kehittymisellä on elämässäni? 
Mitä muutoksia voin tehdä?

5. Tietoisuus omasta ruumiillisuudesta
Miten tietoinen olen terveyteen vaikuttavista asioista?
Millainen merkitys liikunnalla, ulkonäöllä jne. on minulle?

6. Ihmissuhteet
Miten sosiaalinen tai yksikseen viihtyvä olen?
Olenko tyytyväinen ihmissuhteitteni laatuun? 
Onko minulla häiritseviä, käsittelemättömiä muistoja lapsuudesta tai myöhemmästä elämästä?
Haluanko kehittää sosiaalisia taitojani? Miten?

7. Käytännön elämä
Mitä arkipäivästä selviytymisen vahvuuksia ja ongelmakohtia minulla on?
Haluanko muuttaa jotain? Miten?

8. Seksuaalisuus
Olenko sovussa seksielämäni ja seksuaalisen suuntautumiseni kanssa?
Miten tyytyväinen olen?
Onko muutoksia, joita haluan tehdä tai pystyn tekemään?

9. Yhteiskunta ja politiikka
Miten tietoinen olen arkielämässäni ilmenevistä sosiaalisista ja poliittisista asioista? 
Paikallispolitiikasta/oman maani politiikasta/kansainvälisistä ja globaaleista asioista?
Haluanko olla aktiivisempi?

10. Hengellinen/henkinen/eksistentiaalinen pohdinta
Mitä ajattelen elämän "suurista kysymyksistä"?
Harjoitanko meditaatiota, rukousta, elämän tarkoituksen etsintää tai vastaavaa?
Haluanko tehdä niin?

11. Käyttämätön potentiaali
Olenko jättänyt huomiotta tai pienennellyt joitain puolia itsessäni? 
Olenko "tuhlannut" esimerkiksi musiikillisia tai muita lahjojani?
Miten voisin kehittää näitä?

12. Itsearvostus
Missä määrin aliarvioin itseäni?
Voinko hyväksyä itseni riippumatta aikaansaannosteni määrästä ja siitä, miten pitkälle pystyn kehittämään itseäni?






Kommentit

Suositut tekstit